Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera Stellantis Communications i bądź na bieżąco ze wszystkimi nowościami

18 kwi 2017

FCA na 101. edycji legendarnych Targa Florio.

Alfa Romeo i Abarth będą głównymi sponsorami 101. edycji Targa Florio, a w wielkim sycylijskim klasyku weźmie udział dział FCA Heritage ze swoimi cennymi, zabytkowymi egzemplarzami Alfy Romeo i Fiata

FCA na 101. edycji legendarnych Targa Florio.

Alfa Romeo i Abarth będą głównymi sponsorami 101. edycji Targa Florio, a w wielkim sycylijskim klasyku weźmie udział dział FCA Heritage ze swoimi cennymi, zabytkowymi egzemplarzami Alfy Romeo i Fiata. Jest to potwierdzenie szczególnego zainteresowania FCA zabytkowymi samochodami oraz wydarzeniami akcentujacymi sportową tradycję marek FCA.

Od 20 do 23 kwietnia br. na Sycylii odbywać się będzie 101. edycja legendarnych Targa Florio, najstarszych na świecie i ciągle istniejących zawodów samochodowych, pierwotnie planowanych, finansowanych i organizowanych  przez magnata z Palermo Vincenza Florio, którego celem było ustanowienie „praktycznego i dokładnego kryterium do oceny samochodu podróżnego". Zawody odbywały się w różnych formach od 1906 roku. Organizowana przez AC Palermo, we współpracy z Automobile Club d'Italia, impreza przewiduje trzy konkurencje rozgrywane jednocześnie: Targa Florio Rally, Targa Florio Historic Rally i Targa Florio Classic, cykliczne zawody odbywające się w ramach niedawno powstałych Włoskich Mistrzostw Dużych Imprez Sportowych AciSport.

Wspierając tę dużą imprezę samochodową, Grupa FCA potwierdza swoje szczególne zainteresowanie samochodami zabytkowymi, wystawiając znaczną część swoich marek: Alfę Romeo i Abartha uczestniczących w roli głównego sponsora, a dział FCA Heritage wybrał samochody zabytkowe, które wezmą udział w paradzie wzdłuż ulic wyspy, podczas Targa Florio Classic. Dział Grupy sprawujący pieczę nad imprezą i zajmujący się promocją dziedzictwa kulturowego włoskich marek FCA potwierdza swoje zainteresowanie tym stale rosnącym w siłę sektorem, który przenika współczesne społeczeństwo, tworząc wartość dodaną do samochodów współczesnych. Jest to najlepszy sposób, aby podkreślić niepowtarzalność poszczególnych marek na tle światowej produkcji, z projektantami, samochodami, wyścigami i silnikami, stylem i innowacjami, które naznaczyły postęp technologiczny oraz odbiły piętno na wydarzeniach sportowych dwudziestego wieku.

Alfa Romeo.
Na Targa Florio marka z logo węża zapisała kilka najpiękniejszych kart sportowej historii, zajmując 10 razy pierwsze miejsce, 3 razy drugie, 7 razy trzecie miejsce oraz pokonując 10 najszybszych okrążeń. Pula zdobytych nagród wzbogaciła się też o dwa rekordy: ilość kolejnych zwycięstw pod rząd (6 odniesionych w latach od 1930 do 1935) oraz w sumie  5 podwójnych podium. Do nich dołączają liczne zwycięstwa w swojej klasie zdobyte przez Giulietty SZ oraz Giulie GTA, TZ i TZ2.
Uby uczcić tę jakże znamienitą sportową historię, Alfa Romeo bierze udział w Targa Florio Classic ze swoimi czterema cennymi samochodami pochodzącymi z Muzeum Alfy Romeo w Arese, nazywanego „Wehikułem Czasu".

Giulietta SZ (1960).
W cyklicznych zawodach, które odbywać się będą w charakterystycznych miejscach Sycylii związanych ze sławnym wyścigiem, wśród uczestników znajdzie się Giulietta SZ z 1960 roku. Jest to model należący do drugiej serii, której cechą charakterystyczną jest przycięty tył, umożliwiający swobodne osiągnięcie 200 km/h, również dzięki niezwykłej efektywności aerodynamicznej. Pod maską kryje się czterocylindrowy silnik o pojemności 1290 cm3,rozwijający moc 100 KM.

Giulia Sprint Speciale (1963).
Giulia Sprint Speciale to kolejna odsłona - z silnikiem z dwoma wałkami o pojemności 1600 cm3 - wersji samochodu o tej samej nazwie - Giulietty, zaprojektowanej przez Franco Scaglione dla firmy Bertone na nadwoziu z krótkim rozstawem osi. Jest to jedno z jego najbardziej efektownych dzieł: długa i szeroka, nawet bardziej od sedana, Giulietta Sprint Speciale to niezwykle niska i wyprofilowana wersja coupé, wyróżniająca się zaokrąglonymi i krętymi liniami. Brak zderzaka oraz duża osłona chłodnicy przypominająca paszczę rekina od razu uczyniły z niego samochód marzeń. Za bardzo wyszukanym wzornctwie kryje się dogłębna analiza aerodynamiki, o czym świadczy niski przód oraz wyraźnie przycięty tył. Osiągi budzą szacunek: silnik montowany wzdłużnie z przodu o pojemności 1570 cm3 rozwija moc 113 KM i pozwala Giulii SS osiągnąć 191 km/h.

Giulia GTA (1965).
Pośród Alf Romeo z lat 60., które najbardziej zapadły w pamięć jej miłośników, pierwszoplanową rolę zajmuje Giulia Sprint GTA, niezaprzeczalna gwiazda wyścigów. Jej kształt jest prawie taki, jak seryjnego GT stworzonego przez Bertone: tworząca nazwę litera A oznacza „odciążony", podkreślając najgłębszą modyfikację w porównaniu do normalnej wersji Sprint GT. Stalowa karoseria została zastąpiona niezwykle lekkimi panelami wykonanymi ze stopów lekkich i, dzięki eliminacji materiałów tłumiących, uproszczeniu elementów wyposażenia i zastosowaniu 14" obręczy kół z magnezu,  umożliwiła zmniejszenie masy o ponad 200 kg, co przełożyło się w sumie na 745 kg w stosunku do 950 kg szosowej wersji Sprint GT. Również silnik z dwoma wałkami o pojemności 1570 cm3 uległ zmianom, które pozwoliły na zwiększenie mocy do 115 KM, co przełożyło się na możliwość uzyskania maksymalnej prędkości wynoszącej ponad 185 km/h. Pochodzący z Muzeum egzemplarz może się również pochwalić konfiguracją do użytku cywilnego, która różni się od Sprint GT tylko kilkoma szczegółami, w tym prostszymi klamkami, lżejszym „scudetto", przednimi wlotami powietrza, obręczami kół ze stopów lekkich oraz specyficzną tapicerką.

1600 Spider Duetto" (1966).
1600 Spider „Duetto" zadebiutował w 1966 roku, prezentując się w oryginalnym i niekonwencjonalnym wzornictwie - dzieł Pininfarina - który wyraźnie odróżniał się od innych wersji z gamy Giulii, dzięki niskiemu przodowi oraz tyłowi o kształcie, całkowitemu przeciwieństwu ściętego tyłu, który wyróżniał sedany. Mechanika pochodziła z Giulii Sprint GT, przy zwiększonej do 109 KM mocy przy 6000 obrotach i rozstawem osi równym 225 cm: osiągi i przyjemność jazdy plasowały go na mocnej pozycji u szczytu jego segmentu, dzięki maksymalnej prędkości 182 km/h, napędowi na tył i zawieszeniu  z niezależnymi kołami. Spider zyskał międzynarodową popularność dzięki niezapomnianej roli w filmie „Absolwent", w którym za kierownicą siedział Dustin Hoffman. Samochód był produkowany aż do 1994 roku w czterech seriach i różnych wersjach: była to zdecydowanie długa kariera.

Na Sycylii historia Alfy Romeo spotyka się z teraźniejszością. Podczas trwania Targa Florio ostatnie nowości z gamy Alfy Romeo będą wystawione w kilku najbardziej renomowanych sycylijskich miejscowościach: od prestiżowego nadmorskiego „tarasu" na Corso Umberto w Taorminie, aż po plac Verdi w Palermo, z Teatrem  Massimo w tle, poprzez Willę Tasca - perłę neoklasycznej architektury - i Muzeum Silników na Uniwersytecie w Palermo.

Światła reflektorów skierowane będą na fascynujące Stelvio i Giulię, najpełniejszy wyraz „mechaniki emocji". Pierwszy SUV Alfy Romeo gwarantuje pełną przyjemność jazdy oraz sportowy styl. To właśnie te cechy tworzą autentycznego „ducha" Alfy, który po raz pierwszy w ponad 100-letniej historii znajduje swoje odzwierciedlenie w samochodzie sportowo-użytkowym. Giulia pozostaje wierna tradycji Alfy Romeo i oferuje przydatne rozwiązania techniczne, wyszukane wyposażenie oraz wyraźnie włoski styl. Alfa Romeo Stelvio i Giulia będą otwierały Targa Florio Classic.

Abarth.
W prestiżowej 101. edycji  bierze udział, również w charakterze Głównego Sponsora, marka Skorpiona, która może się poszczycić niezwykłą tradycją wyznaczoną sukcesami  w wyścigu  Targa Florio, do których należą liczne zwycięstwa zdobyte za kierownicą  1000 SP - zwinnych samochodów Sport, które zawsze świetnie odnajdywały się na sycylijskich drogach masywu  Madonie - oraz 124 Rally w ostatnich edycjach lat 70. ubiegłego wieku. Kiedy Targa Florio zmienił się z wyścigu na czas w rajd, Abarth może poszczycić się licznymi sukcesami: dwa zwycięstwa Abartha 131 Rally, w 1979 roku z udziałem Adartico Vudafieriego i w 1980 roku  z udziałem Mario Pasettiego; dwa zwycięstwa Fiata Punto Super 1600, w 2003 i w 2004 roku, prowadzonego przez  Paolo Andreucciego, który zwyciężył także w  2006 roku za kierownicą Abartha Grande Punto S2000. W 2009 roku ten sam model, prowadzony przez Luca Rossettiego  zdobył pierwsze miejsce. Abarth ma również swój wkład w 9 pierwszych miejscach zdobytych przez Lancię Rally, Lancię Delta S4 i Integrale, modele zaprojektowane przez techników marki spod znaku Skorpiona. 

W tym roku, dwa egzemplarze nowego Abartha 124 spider otworzą rajd Targa Florio Rally i Historic Rally. Dzięki temu publiczność będzie mogła z bliska podziwiać pełnego charakteru  roadstera opracowanego przy udziale Zespołu Corse Abarth, który oferuje przyjemność prowadzenia i wyposażenie typowe dla samochodów sportowych z wyższej półki, do którego należy m.in. samoblokujący się mechanizm różnicowy. Pod maską pulsuje potężny i niezawodny czterocylindrowy silnik turbo 1,4 litrowy w technologii MultiAir. Silnik ma 170 KM (około 124 koni mechanicznych na litr) i 250 Nm momentu obrotowego przy maksymalnej prędkości 232 km/h i przyspieszeniu z 0 do 100 km/h osiąganym w 6,8 sekundy. Ponadto, od momentu, gdy odgłos silnika stał się fundamentalnym elementem w każdym samochodzie Abarth, wyposażenie standardowe zawiera układ wydechowy Record Monza z systemem Dual Mode, który umożliwia zmianę drogi przepływu spalin w zależności od ich ciśnienia, wyzwalając zawsze linearnie moment obrotowy i moc i wydając piękny, głęboki rasowy dźwięk silnika. Spider jest dostępny nie tylko z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów, ale także z sekwencyjną, automatyczną, sportową skrzynią biegów Esseesse.

Dodatkowo, w programie Rally Targa Florio przewidziana jest także trzecia próba „Pucharu Abarth 124 Rally Selenia", w której zobaczymy nowe modele spider marki spod znaku Skorpiona, które stają się punktem odniesienia kategorii R-GT. Zwycięzcą w pierwszych dwóch wyścigach Mistrzostw Włoch R-GT był Abarth 124 Rally prowadzony przez młodego kierowcę z Ligurii, Fabrizio Andolfiego Jr, który dzięki tym sukcesom wyprzedził w klasyfikacji ogólnej sycylijczyka Salvatore Riolo, również za kierownicą  Abartha 124 Rally. Wyróżniające były także osiągi zarejestrowane zarówno w  rajdzie Il Ciocco, jak i rajdzie w Sanremo.

Przy okazji imprezy, na Piazza Verdi w Palermo publiczność może podziwiać z bliska trzy samochody marki spod znaku Skorpiona, odzwierciedlające wartości w zakresie osiągów, rzemieślniczej doskonałości i zaawansowanych technologii marki. Chodzi o Abartha 595 Pista, przedstawionego podczas ostatniego Salonu Samochodowego w Genewie, nowego Abartha 124 spider oraz Abarth 124 Rally, wyposażonego w silnik 1800 cm3, dwuwałowy turbo z wtryskiem bezpośrednim. Dzięki różnym wybieralnym mapom silnik gwarantuje moc do 300 KM przy 6500 obr./min oraz bardzo dobrą krzywą momentu obrotowego, co jest zasadniczym elementem, by umożliwić kierowcy zachowanie równowagi między układem kierowniczym i pedałem przyspieszenia przy nadsterowności. Dzięki tym samochodom, marka Abarth nadal doskonale prezentuje idee swojego założyciela, genialnego Carlo Abartha, by dawać każdemu możliwość realizacji jego pasji każdego dnia, sprawiać, że zwykłe rzeczy stają się niezwykłe oraz sprawiać, żeby „normalni" ludzie mogli codziennie poczuć się jak wyścigowi kierowcy. Można będzie także uzyskać informacje na temat projektu Abarth Classiche i zapisać się do „The Scorpionship", jedynej oficjalnej społeczności marki.

Fiat.
Pełna niezwykłych sukcesów jest również historia marki Fiat biorącej udział w Targa Florio. Trzy razy w historii sycylijskiego wyścigu, samochód marki  Fiat stanął na najwyższym stopniu podium. 

W podwójną rocznicę swojego pierwszego zwycięstwa w wyścigu (zdobytego przez Felice Nazzaro w drugiej edycji wyścigu, w 1907 roku) oraz ostatniego, zdobytego przez Fabio Colonnę w historycznej edycji  rajdu w 1957 roku, marka Fiat wystawiła na starcie Targa Florio Classic jeden ze swoich kultowych samochodów, zaprezentowany właśnie w 1957 roku: Fiata 500.

Fiat 500 N (1958).
Fiat 500  Nuova  potrafił połączyć technikę z emocjami i pozostawił niezatarty ślad, stając się ikoną, która przetrwała dziesiątki lat: produkowany w latach 1957-1975 w prawie 3,9 milionach sztuk, pozostał symbolem masowej motoryzacji.
Było to połączenie genialnej intuicji Dante Giacosa z ambitną strategią rozwoju i odnowieniem gamy Fiata, wprowadzonej już podczas II wojny światowej. Była to odpowiedź na nowe zapotrzebowanie mobilności społeczeństwa, odpowiedź, która nadeszła we właściwym czasie. Skala zmotoryzowania Włoch zmieniła się z 6 samochodów na 1000 mieszkańców w 1950 roku na 330 samochodów w 1980. A do tego Fiat 500 Nuova potrafił zaspokoić oczekiwania zróżnicowanych grup docelowych. Samochód był wyposażony  w dwucylindrowy silnik  479 cm3  o mocy 15 KM,  który umożliwiał mu uzyskanie maksymalnej prędkości 90 km/h. Samochód, wyprodukowany w sierpniu 1958, należy do pierwszej serii modelu, ale ma już udoskonalenia zaprezentowane przez markę Fiat podczas Salonu Samochodowego w Turynie w listopadzie 1957 roku poprawiające jej wyposażenie: reflektory przednie z oprawą z aluminium, osłony przeciwsłoneczne,  profile z aluminium na masce silnika i listwy na bokach, kołpaki z polerowanego aluminium, szyby przednie opuszczane, owiewki z blokadą otwarcia, fotel tylny z wyściółką, sterowanie kierunkowskazami i światłami za pomocą dźwigni oraz gumowe poszycie pedału hamulca i sprzęgła.   

 

Pozostała zawartość