Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera Stellantis Communications i bądź na bieżąco ze wszystkimi nowościami

07 kwi 2017

Fiat 500 Forever young - światowa ikona „przybyła” do Londynu z lat 60. XX w.

Na stronie www.500foreveryoung.fiatpress.com pojawił się drugi odcinek programu internetowego poświęconego 60. urodzinom Fiata 500, ikony wiernej sobie i wciąż aktualnej. Wyruszywszy z Turynu - w pierwszym odcinku odtworzone zostało turyńskie studio Dante Giacosa, w którym powstał projekt - teraz „mały-wielki" Fiat dotarł do Londynu lat 60. XX wieku, a dokładniej na Piccadilly Circus.

  • Na stronie www.500foreveryoung.fiatpress.com do zobaczenia drugi odcinek internetowej serii dedykowanej kultowemu modelowi Fiata, który w tym roku świętuje 60-lecie pełne sukcesów.  
  • Zdjęcia, filmy i dokumenty poświęcone „swingującemu Londynowi", aby jeszcze raz przeżyć lata 60. XX wieku, kiedy to mały-wielki samochód przekroczył włoskie granice, aby zdobyć uznanie w czterech stronach świata. 
  • Emocjonująca podróż multimedialna jest częścią szerszego planu komunikacji świętującego długą drogę przebytą przez model, który stał się globalną ikoną sprzedaną w prawie sześciu milionach sztuk.  

Na stronie www.500foreveryoung.fiatpress.com pojawił się drugi odcinek programu internetowego poświęconego 60. urodzinom Fiata 500, ikony wiernej sobie i wciąż aktualnej.  Wyruszywszy z Turynu - w pierwszym odcinku odtworzone zostało turyńskie studio Dante Giacosa, w którym powstał projekt - teraz „mały-wielki" Fiat dotarł do Londynu lat 60. XX wieku, a dokładniej na Piccadilly Circus.

Emocjonująca podróż multimedialna jest częścią planu komunikacji, który obecny będzie w Internecie, radio i telewizji, jak również szeregu atrakcji, jak podróż po najpiękniejszych placach Europy, w których uczestniczyć będą miłośnicy i kolekcjonerzy Fiatów 500, tych historycznych i tych nowych. Fascynująca podróż, w której przeplatają się produkt i historia, sztuka i obyczaje: Fiat 500 przebył długą drogę od 1957 roku do dzisiaj, wywierając wpływ na modę, społeczeństwo oraz zwyczaje i stając się prawdziwym trendsetterem sprzedanym w prawie sześciu milionach egzemplarzy.

Powracamy do fantastycznych lat 60. w Londynie, epoki, w której dominował kulturowy ruch „Swinging London", kiedy Piccadilly Circus był stolicą nowych trendów społecznych, muzycznych i artystycznych i można tu było spotkać najbardziej znane postaci tamtych czasów: od Johna Lennona po Paula McCartney'a, od Seana Connery'ego po Georgie Besta, od Johna Osborne'a po Harolda Pintera.

I właśnie ten słynny londyński plan został odtworzony w drugim odcinku serii.  Na środku widzimy Fiata 500 z 1965 roku, w słynnym czerwonym kolorze, otoczonego zabytkami, sklepami, charakterystycznymi londyńskimi piętrowymi, czerwonymi autobusami, kioskami z gazetami i błyszczącymi neonami: każdy z nich to hotspot umożliwiający przejście do tekstów, zdjęć i filmów opowiadających o fermencie ideowym lat 60., w których Fiat 500 umocnił swoją pozycję w czterech stronach świata, nawet na odległej wyspie Tahiti. Obrazuje to ciekawe zdjęcie zrobione w 1962 roku, w tym samym okresie i miejscu, gdzie inna światowa ikona, Marlon Brando, kręcił film „Bunt na Bounty".

Równie słynne są dwie pozostałe legendy światowego kina, obydwie przedstawione na stronie za pomocą sugestywnych obrazów: mówimy tu o fascynującej Sofii Loren, zdobywczyni Oskara w 1962 z film „Matka i córka" oraz reżyserze Michelangelo Antonionim, który w 1966 roku postanowił opowiedzieć o „swingującym Londynie",  umieszczając akcję jednego ze swoich arcydzieł właśnie w stolicy Wielkiej Brytanii,  „Blow-Up", zdobywcy Złotej Palmy na Festiwalu w Cannes. A wśród gwiazd filmowych jest aktor, który stracił głowę na naszej „solenizantki": to Jack Lemmon. Amerykański aktor, w filmie „Avanti" w reżyserii Billy'ego Wildera z roku 1972, którego akcja toczy się na Ischi, zakochał się w swojej filmowej „partnerce", którą jest oczywiście Fiat 500, i poprosił producenta o jego wysłanie do Beverly Hills, odliczając koszt samochodu ze swojej gaży.  

Multimedialna podróż trwa dalej. Na stronie głównej, obok zabytkowego Fiata 500, widzimy charakterystyczną londyńską czerwoną budkę telefoniczną, która również „weszła" do zbiorowej świadomości, a która doskonale obrazuje przyspieszony rozwój telekomunikacji w tamtym okresie.  I tak na przykład, telefon, będący kiedyś obiektem marzeń, wchodzi do prawie wszystkich domów, a od 1970 roku również połączenia międzymiastowe i międzynarodowe stają się coraz bardziej dostępne, ponieważ nie muszą przechodzić przez centralę telefoniczną.  Wystarczy najechać myszą na neony świetlne, aby odkryć, w jaki sposób komunikacja reklamowa w tamtym okresie nabrała wymiaru globalnego, spełniającego oczekiwania powstających właśnie międzynarodowych korporacji.   

Kontynuując nawigację, odkrywamy sklep z płytami, na którego wystawie widzimy telewizor, niedawny wynalazek o ogromnych możliwościach i potencjale, przekraczający granice państw i będący świadkiem swoich czasów, wystarczy pomyśleć o relacji z pierwszego lądowania na księżycu w 1969 roku. Ponadto, klikając telewizor można obejrzeć dwa filmiki pochodzące z Archiwum Historii Fiata, nakręcone na przełomie lat 60. I70.. Nie trudno jest wyobrazić sobie kultowego Fiata 500 wśród londyńskiej młodzieży przechadzającej się między Piccadilly Circus a Carnaby Street, słuchając Beatlesów i Rolling Stonesów.

Symbol masowej motoryzacji w latach 60., Fiat 500, doskonale „czuje się" w pobliżu double decker, słynnego czerwonego, piętrowego autobusu, który wraz z „poplątanymi" liniami metra i charakterystycznymi taksówkami retro, pozwalają odkryć każdy zakątek brytyjskiej stolicy.  Spoglądając w górę, na stronie głównej, widać przelatującego Boeinga: właśnie na przełomie lat 60. i 70. nastąpił złoty okres transportu lotniczego. To właśnie takim samolotem, 7 lutego 1964 roku, czterech młodzieńców z Liverpoolu wylądowało na świeżo nazwanym na cześć zamordowanego prezydenta lotnisku JKF w Nowym Jorku, rozpoczynając oficjalnie bitelsomanię. Również kilka Fiatów 500, przedstawionych na sugestywnym zdjęciu, oczekuje na wejście na pokład samolotu na lotnisku Fiumicino w Rzymie, udając się do odległych krajów.

Dzisiaj zabytkowy Fiat 500 jest modelem kultowym, a Anglicy, uwielbiający kolekcjonowanie pięknych przedmiotów, gotowi są poświęcić wiele, aby zdobyć upragniony model. Na przykład? W 2015 roku, dom aukcyjny Sotheby's sprzedał przepiękną 500 z 1965 roku za 17.920 funtów, natomiast brytyjski specjalistyczny magazyn Classic Driver, zaoferował egzemplarz z 1959 roku za 40.000 funtów, który natychmiast został sprzedany. Został odrestaurowany i wyposażony przez słynnego Graeme Hunta, guru w zakresie zabytkowych samochodów. Nawet były premier Wielkiej Brytanii, David Cameron, posiadał Fiata 500, którego sprzedał za około 23.000 euro. Dlaczego? Aby kupić inny egzemplarz.

Krótko mówiąc, Fiat 500 to więcej niż tylko samochód, a w ciągu 60 lat swojego istnienia, stał się autentyczną pop ikoną. Symbol włoskiego stylu, który nigdy nie wyszedł z mody. Z biegiem lat podbił serca miłośników piękna i oryginalności.  Pokolorowanie codzienności i dróg całego świata to zadanie, które 500 wypełnia każdego dnia, od pamiętnego 1957 roku: ikona Fiata to prawdziwe dzieło sztuki wzbogacające środowisko, które je otacza. Powstaje w ten sposób globalna ikona, która świętuje swoje 60. urodziny z tą samą beztroską i pasją młodych ludzi, którzy zapoczątkowali „swingujący Londyn". Fiat 500 jest naprawdę Forever Young.

Po Turynie i Londynie, mały-wielki samochód zobaczymy w trzecim odcinku serii internetowej, która co miesiąc pokazuje inną scenografię, opowiadając o czasach, w których model odgrywa główną rolę.
Zatem ciąg dalszy nastąpi .....

Pozostała zawartość