Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera Stellantis Communications i bądź na bieżąco ze wszystkimi nowościami

06 kwi 2007

Fiat Bravo

Dzięki idealnej równowadze między pięknem i technologią, Nowy Fiat Bravo stanowi olbrzymi krok naprzód w procesie odświeżania gamy wyrobów marki.

Kiedy piękno łączy się z zawartością

Dzięki idealnej równowadze między pięknem i technologią, Nowy Fiat Bravo stanowi olbrzymi krok naprzód w procesie odświeżania gamy wyrobów marki.

Przypieczętowaniem tego niezwykłego sezonu nowości jest wraz z debiutem tego modelu także debiut nowego logo, którym Fiat - nie tracąc z oczu swojej ponad stuletniej historii - zamierza realizować przyszłe wyzwania. Ten wyrazisty, a jednocześnie pełen odniesień do tradycji znak, został stworzony z myślą o "zmianie ale zarazem kontynuacji". Nowoczesne logo ma za zadanie prezentować dziedzictwo kreatywności ludzi i technologii - czym niewielu producentów w sektorze samochodowym może się poszczycić.

Historyczna tożsamość połączona z awangardową technologią, duma ze swojej przeszłości i „nowa determinacja", mające na celu wprowadzenie innowacji: w tym duchu opracowano nowe Bravo - piękną włoską berlinettę, wysokiej jakości, zwinną, gwarantującą przyjemną jazdę i konkurencyjną pod względem wysokiego wyposażenia w stosunku do ceny. Podsumowując, nowy Fiat Bravo to „konkretne piękno", samochód, który odświeża kanony estetyczne włoskiej tradycji stylistycznej. Został zaprojektowany tak, by zagwarantować klientom kwintesencję bezpieczeństwa i niezawodności na najwyższym poziomie, a także przyjemną sportową jazdę, której użytkownik oczekuje od włoskiego samochodu.

Nie przypadkiem, prezentacja samochodu miała miejsce w wymownej scenerii Stadio dei Marmi w Rzymie, w Wiecznym Mieście, na tle jednego z najbardziej znaczących dzieł architektury stylu neoklasycznego. Ta charakterystyczna budowla znajdująca się wewnątrz Foro Italico, została wzniesiona w latach trzydziestych przez Renato Ricci (1896-1956). Składają się na nią schody udekorowane dziesiątkami greckich posągów, autorstwa młodych rzeźbiarzy, nieznanych w tamtej epoce - w efekcie powstał niezwykły stadion, gdzie każda, wyrzeźbiona w białym marmurze, atletyczna figura, wyraża wyrafinowane piękno. Artyści neoklasyczni odtwarzali więc rzeczywistość, odwołując się do „piękna jako ideału doskonałości i równowagi", nie ograniczając się jedynie do kopiowania natury, lecz starając się uchwycić jej wewnętrzną głębię.

Wybór tego miejsca na prezentację nowego modelu nie był przypadkowy, ponieważ w nurcie artystycznym, który rozwinął się w Europie między końcem XIX wieku i początkiem XX wieku, stawiano sobie za cel odtworzenie estetyki, form, szlachetnych materiałów, technik konstrukcyjnych i rzemieślniczej staranności tradycji grecko-rzymskiej, kolebki wszystkich późniejszych przejawów artystycznych kultury zachodniej: od literatury po teatr, od muzyki po architekturę.

Mówiąc dokładniej, artysta neoklasyczny nie improwizuje, lecz skupia w każdym swoim dziele tradycję, poprzez przykładne panowanie nad emocjami, idealne opanowanie  środków wyrazu i bogatą wiedzę historyczną.

Idealna paralela z projektem Bravo została podkreślona przez wybór tego miejsca. W ten sposób, inżynierowie, projektanci, technicy, ludzie marketingu chcieli stworzyć „nową klasykę": we wzornictwie, nawiązującym do wielkiej włoskiej tradycji stylistycznej; w zachowaniu „podstaw", od zawsze stanowiących bazę sukcesu samochodu, takich jak: jakość materiałów i montażu, bezpieczeństwo, wykorzystanie przestrzeni i komfort; i wreszcie w zawartości technologicznej oraz w procesach inżynieryjnych należących do najnowocześniejszych - mowa tu na przykład o zastosowaniu wirtualnych technik w fazie projektowania. Pozwoliło to na zredukowanie czasu i przetestowanie najmniejszych detali, mających znaczenie dla jakości i osiągów samochodu.

Dyscyplina i miłość: najlepszy sposób na stworzenie samochodu

Premiera samochodu jest pełna innych symboli. Projekt Nowego Fiata Bravo stanowił wyzwanie dla utartych schematów utrwalonych w sektorze motoryzacyjnym w kwestii projektowania i rozwoju modelu pod względem terminów i metod. Nadzwyczajny wynik uzyskano dzięki konsekwentnemu zintegrowaniu procesów, zastosowaniu najbardziej zaawansowanych technologii, a przede wszystkim dzięki ogromnemu wkładowi pracowników Fiata, ich zaangażowaniu, kreatywności, miłości do tego, co robią. Fiat postanowił, że w debiucie nowego Bravo wezmą udział artyści z „Le Cirque du Soleil" („Cyrk Słońca"), skupiającego znakomitych artystów z całego świata, którzy fundują swoim widzom niezwykłe spektakle.

"Le Cirque du Soleil" liczy około 3000 osób, wielu spośród artystów to mistrzowie lub byli mistrzowie olimpijscy (w dziedzinie akrobatyki), którzy obecnie biorą udział w 5 stałych przedstawieniach (wszystkie w Stanach Zjednoczonych) i w 6 tournée wystawianych jednocześnie na całym świecie (bilety na wszystkie spektakle zostały wyprzedane). Wspólną cechą poszczególnych show jest maniakalna dbałość o najmniejszy szczegół, niczego nie pozostawia się przypadkowi. Po raz pierwszy we Włoszech "Le Cirque du Soleil" przygotował spektakl opracowany i wystawiony z okazji imprezy firmowej, w której wzięło udział ponad 6000 osób, w tym dziennikarze, dealerzy, dostawcy i przedstawiciele dużych firm klientów pochodzący z 72 krajów, a - pierwszego wieczoru - 3000 dzieci z Rzymu przeżywało chwile marzeń i magii.

Porównanie procesu projektowania samochodu z przygotowaniem i zaprezentowaniem spektaklu cyrkowego jest jak najbardziej zasadne: cyrk to wysiłek, talent, kreatywność ludzi; to przygotowanie i poświęcenie; to profesjonalizmi pasja; koordynacja, współpraca, gra zespołowa; to lekkość; to magia bez sztuczek, marzenie, ale nie iluzja. Właśnie tak jak projektowanie auta: miesiące pracy, setki zaangażowanych osób, miliony inwestycji. Perfekcyjny mechanizm, którego celem jest spektakl niepozostawiający miejsca na fikcję i powtórki. Od pierwszego obrotu kluczyka, wszystko musi działać, rok po roku, egzemplarz po egzemplarzu.

"Prawdziwa włoska piękność"

Model zaprojektowany przez Centro Stile Fiat chce oczarować publiczność swoimi czystymi i miękkimi liniami, które z jednej strony potwierdzają chęć stworzenia nowego „family feeling" Fiata zainaugurowaną w Grande Punto; z drugiej na nowo interpretują symbole wielkiej samochodowej tradycji Włoch, bez wymuszonych efektów i przesytu stylistycznego: autentyczne, niczym niezakłócone i wyraziste piękno. Wysunięta i pochylona przednia szyba, reflektory zachodzące na boki, sportowa osłona wlotu powietrza, która stanowi ramę dla nowego logo, a także kolor wybrany do kampanii związanej z premierą - czerwień Maranello, która ma być hołdem dla symbolu włoskiej doskonałości stylistycznej, czyli Ferrari.

Z bogactwa tego dziedzictwa kulturowego i stylistycznego narodził się zatem nowy Fiat Bravo, samochód "5-drzwiowy" o smukłej i agresywnej linii, a także elegancki i kompaktowy: mierzy 434 cm długości, 179 cm szerokości i 149 cm wysokości, z rozstawem osi 260 cm i pojemnością bagażnika (400 litrów),
która plasuje go na szczycie segmentu.

Za tym pięknym produktem „Made in Fiat" kryje się cała zawartość samochodu stworzonego, by zaskakiwać w swojej kategorii, będącego królem rynku europejskiego, przekonującego do siebie klientów uznających samochody z tej klasy za prawdziwą inwestycję, gdyż są samochodami głównie rodzinnymi.

I właśnie na płaszczyźnie jakości, komfortu, funkcjonalności i wykorzystania wnętrza, Bravo chce się wyróżniać. Gdy wsiądziecie do środka, szybko rozpoznacie jakościowy przeskok, jaki był pragnieniem całego Fiata. Wyrafinowanie materiałów i zestawień kolorystycznych, solidność, dbałość o detale i montaż: jednym słowem - nowy standard dla Fiata stanowi punkt odniesienia dla rynku.

Innowacyjne, niezawodne i wysokiej jakości

Zawartość oznacza również osiągi, bezpieczeństwo i technologię.

Premiera nowego Fiata Bravo to okazja do zaprezentowania - obok już sprawdzonej gamy znanych turbodieseli common rail Multijet (1.9 120 i 150 KM) i jednostki benzynowej 1.4 16v o mocy 90 KM - nowej generacji silników benzynowych z turbodoładowaniem o nazwie T-JET (1.4 Turbo o mocy 120 i 150 KM), które łączą niskie zużycie paliwa i niski poziom emisji zanieczyszczeń z nadzwyczajnymi osiągami.

Wyższy komfort podróżowania - a także precyzja jazdy i doskonała przyczepność do jezdni - to zasługa dwóch schematów zawieszeń, już sprawdzonych, lecz odpowiednio udoskonalonych i zaktualizowanych. Przednie niezależne typu Mc Pherson, natomiast tylne z kołami pół-niezależnymi i belką skrętną.

Nowy Fiat Bravo został tak zaprojektowany, by uzyskać maksymalną punktację w testach bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego, dzięki zastosowaniu licznych poduszek powietrznych (aż do 7), pasów trzypunktowych z napinaczami i ogranicznikami obciążenia, pięciu zagłówków. Skupiono również uwagę na bezpieczeństwie pieszych w sytuacji zderzenia z pojazdem - uwzględniono podczas projektowania nadwozia stworzonego tak, by zapewnić jak największe pochłanianie energii przy tego typu zderzeniach.

Ponadto, nowy model korzysta z najbardziej wyrafinowanych systemów elektronicznych do kontroli dynamicznego zachowania samochodu, takich jak: ABS wraz z EBD, wyrafinowany ESP z Hill Holder oraz systemy antypoślizgowy ASR/MSR i wspomagający kierowcę podczas nagłego hamowania HBA.

Nowy Fiat Bravo jest nośnikiem nowej technologii nie tylko pod względem napędu, lecz także elektroniki, która jest gwarantem komfortu i dobrego samopoczucia w samochodzie. Najlepszym tego przykładem jest nowa generacja systemu "Blue&Me" o nazwie "Blue&Me Nav". Ta technologia - opracowana we współpracy z firmą Microsoft, do której prawo wyłączności posiada Grupa Fiat - oferuje niezwykle skuteczny system nawigacji z piktogramami oraz dostęp do całej serii usług telematycznych w pełni zgodnych z duchem Fiata: prostych, przydatnych i w najlepszej cenie na rynku.

Automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, dwa typy radia ze specjalnymi systemami Hi-Fi i otwierany szeroki dach panoramiczny, tempomat Cruise Control, czujnik deszczu, system czujników parkowania z tyłu i przodu oraz przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów uzupełniają wyposażenie opcjonalne, którego zadaniem jest uprzyjemnienie wszystkim pasażerom przebywania w tym samochodzie.

Potwierdzeniem niezwykłego bogactwa tego projektu jest fakt, że gama Fiata Bravo została rozszerzona i rozbudowana już w momencie premiery; 5 silników, 12 eleganckich kolorów i 5 poziomów wyposażenia (Fresh, Active, Dynamic, Emotion i Sport) - wszystkie zostały stworzone, by zaoferować klientowi wysoką wartość dodaną.

"Made in Italy" sprzedawany na świecie

Nowy Fiat Bravo stawia sobie za cel odegranie głównej roli w najważniejszym segmencie rynku europejskiego z ponad 3.400.000 egzemplarzami sprzedanymi w 2006, czyli ponad 1/5 ogółu rynku (wartość ta utrzymuje się prawie na stałym poziomie od roku 2000 do dzisiaj).

A zatem, segment ten jest bardzo interesujący, ale także niezwykle konkurencyjny, istnieje na nim około 30 modeli - marek popularnych i premium, europejskich, azjatyckich i amerykańskich. Należy podkreślić, że w tej kategorii samochodów średniej wielkości (segment C), najważniejszą część stanowią nadwozia 2-bryłowe (hatchback) z ponad 71% sprzedażą. Około 25% sprzedaży jest przeznaczone na rynek firm, gdzie wybór zależy w dużej mierze od kosztów eksploatacji, niezawodności i ceny. We wszystkich tych obszarach Fiat Bravo przedstawia się jako jeden z najbardziej konkurencyjnych modeli na rynku.

Z takimi założeniami zakład w Piedimonte S. Germano (Frosinone) i jego 3.500 pracowników przygotowało się z entuzjazmem do produkcji około 120.000 samochodów rocznie przeznaczonych do wejścia na rynek na początku 2007 roku w 55 krajach na świecie.

Pozostała zawartość