Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera Stellantis Communications i bądź na bieżąco ze wszystkimi nowościami

24 lut 2017

Rekordowa Panda: w Pomigliano została wyprodukowana w wersji Natural Power numer 300 000.

Jeszcze jeden rekord dwóch „gwiazd" Grupy Fiat Chrysler Automobiles: modelu Panda - ponadczasowego bestsellera marki Fiat, w 2016 roku europejskiego lidera w sprzedaży samochodów segmentu A oraz produkującego ją zakładu - G.Vico w Pomigliano d'Arco, po całkowitej restrukturyzacji zakończonej w 2011 roku, dzięki której obiekt ten zdobył liczne nagrody.

Rekordowa Panda: w Pomigliano została wyprodukowana w wersji Natural Power numer 300 000.

Jeszcze jeden rekord dwóch „gwiazd" Grupy Fiat Chrysler Automobiles: modelu Panda - ponadczasowego bestsellera marki Fiat, w 2016 roku europejskiego lidera w sprzedaży samochodów segmentu A oraz produkującego ją zakładu - G.Vico w Pomigliano d'Arco, po całkowitej restrukturyzacji zakończonej w 2011 roku, dzięki której obiekt ten zdobył liczne nagrody.

W tym zakładzie w regionie Kampania została wyprodukowana Panda w wersji Natural Power numer 300 000. Fakt ten został uczczony przez pracowników fabryki. Panda ta będzie wykorzystywana podczas różnych imprez, w tym podczas zbliżającego się Salonu Samochodowego w Genewie.

W Europie żaden inny samochód zasilany metanem nie może pochwalić się takimi wynikami jak Panda. Jest to pierwszy produkowany na szeroką skalę miejski samochód zasilany gazem ziemnym (CNG) i od 2007 roku aż do dzisiaj najlepiej sprzedający się samochód w Europie. W tym samym okresie tuż za nim był inny Fiat: Punto.

Rekordowa Panda to biała wersja Lounge, w kolorze specjalnie stworzonym na potrzeby genewskiego Salonu. Wyposażona została w dwucylindrowy silnik TwinAir Turbo Natural Power z podwójnym zasilaniem benzyna-metan, rozwijający moc 80 KM (59 kW) i spalający (na 100 km w cyklu mieszanym) 4,5 litra benzyny lub 3,1 kilograma metanu, przy niezwykle niskiej emisji CO2: 106 gramów na kilometr podczas jazdy na benzynie i tylko 85 gramów przy jeździe na metanie. W praktyce, w porównaniu do zasilania benzyną, metan redukuje o 23% emisję CO2 i o 52 % emisję tlenków azotu.

Od 20 lat FCA jest europejskim liderem w branży samochodów z podwójnym zasilaniem benzyna-metan, z ponad 700 000 sprzedanych aut oraz gamą sześciu modeli marki Fiat (Panda, Punto, Qubo, Doblò, 500L i 500L Living), jedną Lancią (Ypsilon) i czterema Fiatami Professional: Fiorino, Doblò Cargo, Ducato i Ducato Panorama.
W celu uzyskania konkretnych korzyści pod względem jakości powietrza przy naprawdę zrównoważonej mobilności, należy nadal pracować nad połączeniem konwencjonalnych i alternatywnych technologii, uwzględniając specyficzne normy poszczególnych rynków.
Jedną z propozycji jest metan, który jest źródłem potencjalnie odnawialnym, dzięki biometanowi, paliwu z dużym potencjałem. Pod pojęciem biometanu rozumiany jest biogaz, który został poddany procesowi rafinacji (z odpadów komunalnych, z rolnictwa i hodowli) w celu uzyskania takiego stężenia metanu, który może być używany, jako biopaliwo w pojazdach silnikowych na równi z gazem naturalnym.

Pod względem bezpośredniej emisji CO2, biometan wytwarza go mniej o około 20% w stosunku do benzyny. Prawdziwą zaletę biometanu widać najlepiej, kiedy bierzemy pod uwagę cały cykl „życia" paliwa, tzw. „well-to-wheel", czyli od szybu naftowego do spalania przez samochód. W tym przypadku redukcja CO2 może przekroczyć nawet 95% w zależności od użytego surowca: pojazd zasilany biometanem jest źródłem takiej samej emisji CO2, co samochód elektryczny zasilany energią uzyskaną z odnawialnych źródeł. Natomiast, w przypadku 40% mieszanki metan-biometan, emisja CO2 jest prawie taka, jak w samochodzie elektrycznym zasilanym energią pochodzącą z miksu energetycznego.
Tak jak we wszystkich innych modelach Fiat Chrysler Automobiles zasilanych metanem, również w Pandzie Natural Power może być używany biometan.

Zakład Pomigliano d'Arco rozpoczął swoją działalność w 1972 roku od produkcji Alfasud. Na przestrzeni lat, z jego linii montażowych zjechało wiele modeli Alfy Romeo (od 33 poprzez, 155,145, 146, 156, 147, GT aż po 159), a w listopadzie 2011 roku rozpoczęła się produkcja Pandy, od tamtego czasu wyprodukowanej w ponad 830 000 egzemplarzy tego modelu.
W 2012 roku, w ramach programu World Class Manufacturing, zakład otrzymał poziom Silver Level oraz Automotive Lean Production Award dla najlepszego zakładu w Europie. W 2013 roku, zaledwie rok później, również w ramach WCM, obiekt został nagrodzony statusem Gold Level i otrzymał stosowany certyfikat. W 2014 roku nadeszła kolejna międzynarodowa nagroda - Lean and Green Management Award - potwierdzająca znaczące postępy pod względem optymalizacji wszystkich zasobów potrzebnych do produkcji samochodów.
Dzisiaj, zakład G. Vico nadal redukuje wpływ na środowisko procesów produkcyjnych poprzez stałe udoskonalenia pod względem odpowiedzialnego zużycia energii i wody oraz jakości zarządzania powietrzem i odpadami.
Zakład często odwiedzają technicy i naukowcy (nie tylko z branży samochodowej), aby uczyć się tam o technologii i wydajności.

Pozostała zawartość

Zapisz się do newslettera.

ZAPISZ SIĘ TERAZ